Mijn eerste halve marathon: trainingsweek 1 & 2
24 jul 2015 / Hardlopen

Zo schrijf ik me in voor de halve marathon, zo zit ik alweer in mijn derde trainingsweek van mijn schema. Dat gaat hard! Over 2,5 maand is het al zover: dan ga ik toch echt die 21,1 km lopen (& rocken) in Eindhoven! (Een stad waar ik zelfs nog nooit ben geweest, sshhh) Ik vind het nog steeds superspannend, maar ik geniet ook echt van het trainen! Hoe mijn eerste twee trainingsweken eruit zagen zie je hier.

Het schema dat ik volg heb ik zelf opgesteld, aan de hand van al bestaande schema’s. Daarbij gebruikte ik vooral dit schema van Run2Day, eentje die je van de 10 km naar de 21,1 km helpt. Ik heb ‘m aangepast aan mijn (hardloop)wensen en de dagen waarop ik kan lopen. Ik vind het een heel prettig schema!

Zo is mijn eerste loopje van de week steeds een (tempo)loop van een bepaald aantal kilometers. Tempo staat tussen haakjes omdat ik dit niet per sé ‘hoef’ te doen, maar bij deze loopjes wil het liefst rond mijn wedstrijdtempo lopen. De tweede training van de week doe ik op een van mijn vrije dagen: een intervaltraining. De derde en laatste training is een (langzame lange) duurloop en die doe ik altijd op zondag.

Week 1

trainingsweek1

1) ZIN IN! Al ging mijn eerste run voor mijn gevoel niet zo lekker, maar qua tijd was ik een stuk sneller dan verwacht. Op mijn schema stond 5 km en het enige wat ik op mijn horloge kon zien was de gelopen afstand. Nice, dat werkt goed. Niet meer obsessed naar mijn pace kijken.

2) Conclusie na mijn eerste intervaltraining: Het. Is. ZWAAR. 6 x 3 minuten en ik was helemaal kapot. En dan dus steeds 1 minuut wandelen tussendoor. (Al kwam ik er vandaag pas – na 2 weken schema volgen – achter dat dat eigenlijk 2 minuten dribbelen/joggen moet zijn, oeps!)

3) Zondag = duurloopdag! Ik had er echt veel zin in. Voor het eerst lopen met mijn handige drinkbelt (hierover een andere keer meer) en de eerste duurloop van het schema. 60 minuten lang rennen op een rustig en relaxed tempo. Ik begon iets te hard en moest mezelf bewust afremmen, maar verder ging het lekker. Nog een paar keer een kort (miezer)buitje meegekregen, juist lekker tijdens het hardlopen! En met deze 9,6 km zat mijn eerste trainingsweek erop.

Week 2

trainingsweek2

1) Oké, moeilijk. Nu moest ik dus voor het eerst een loopje na mijn werk gaan doen. Doe ik normaal nooit. Het werd dit keer voor het eten. Het begon gelijk al (na 500 meter) met steken in mijn zij. Dan maar even wandelen en daarna rustig aan verder. Pas na 4 km ging het wat lekkerder en toen zat het er alweer bijna op. (Toen ik dit ganzenfeestje – zie foto – tegenkwam kon ik ook al niet anders dan stoppen en het vastleggen natuurlijk)

2) Intervaltijd… dit keer een nog zwaardere training: 5 x 4 minuten. En die deed ik ook weer ‘fout’, met 1 minuut wandelen tussendoor. OH MY, na de eerste 2 x had ik het al gehad hoor! Maar ik heb braaf mijn training afgemaakt en ja, weer was ik kapot achteraf. Maar wat voelt dat ook goed om het te hebben gedaan!

3) Duurlopen worden nog eens mijn favoriet! Dit was echt een heerlijke langzame lange duurloop. 70 minuten lang genieten (en zweten, want het was een stuk warmer dan ik verwachtte!), geweldig. Lekker zonder muziek, alleen ik & de weg (en fietsers, af en toe vervelende. Maar daar zal ik het nu niet over hebben).

009
006

Zo ging mijn duurloop.

Deze week op de planning? Een rondje van 6 kilometer (check!), een intervaltraining van 7 (!!!) x 4 minuten en een duurloop van 80 (!!!) minuten. Ja mensen, ik ga grenzen verleggen deze week! Bring it on!

xoxo2

«
»

6 reacties op “Mijn eerste halve marathon: trainingsweek 1 & 2”

  1. Deisy schreef:

    O wauw, echt inspiratie dit haha! Wat doe je het trouwens goed zeg, echt knap <3 Ik ben benieuwd naar aankomende week. Liefs Deisy

  2. Marjolein schreef:

    Wat leuk om te lezen! Ik ben heel erg benieuwd naar de rest van je trainingen. Het lijkt me zo leuk om naar zo’n mooi doel toe te trainen! :D

  3. Amber schreef:

    Wat goed! Erg leuk om te lezen ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

  4. Linda schreef:

    Waah gaaf! Erg leuk om te lezen op deze manier ook! Ik krijg meteen zin om zelf ook een schema op te stellen en aan de slag te gaan haha!

  5. Paulina schreef:

    Inspiratie! Erg fijn, krijg er zelf ook zin in! :-)

  6. […] een halve marathon op mijn planning; ik schreef over mijn eerste 4 trainingsweken al een verslag (hier & hier). Volgens mij zijn week 5 en 6 inmiddels ook al voorbij, maar ik ben de tel een beetje […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Hi there!

Ik ben Alyssa; hobbyfotograaf, blogger, eindredacteur pur sang, (vegan) food lover en altijd naar muziek aan het luisteren. Welkom op mijn blog, een verzameling van alles waar ik van hou.
© Alyssaa.nl 2006-2021

Contact

E-mail me via contact@alyssaa.nl, of check mijn Instagram @alyssavn.

Follow

Disclaimer

All images and content on this website are created by me, unless otherwise stated. Using without my permission is not allowed.

Privacy Policy