Mijn eerste halve marathon: trainingsweek 3 & 4
3 aug 2015 / Hardlopen

Zooo, mijn derde en vierde trainingsweek zijn alweer voorbij gevlogen. Het trainen begon voor het eerst echt zwaar te worden voor me in de derde week, ineens merkte ik het aan mijn lichaam dat ik (in vergelijking met voor mijn schema) best intensief aan het trainen was. Echt, ik heb nog nooit zoveel dutjes gedaan in één week! Kon gewoon niet wakker blijven ‘s middags/begin van de avond. Tijd voor iets meer rust dus!!

De dag na mijn eerste training van week 3 begon het: ik was ZOOO moe. Ik heb ‘s middags dan ook ruim 1,5 uur liggen dutten op de bank, ik kon gewoon niet anders. De dagen erna precies hetzelfde. Zo irritant! Ik heb wel gewoon mijn trainingen gedaan, maar het was heel erg vermoeiend. Daarom besloot ik ook in week 4 extra rust te nemen in te lassen: ik sloeg één training (een tempoloopje van 5 km) over en dat betekende dat ik na mijn duurloop van 80 minuten welgeteld 3 dagen rust had. Heerlijk, ik had het echt even nodig. Rust is ook superbelangrijk!! Helaas kreeg ik na mijn rustdagen een onaangename verrassing: pijntjes in mijn schenen. HUILEN! Zo gingen mijn trainingen de afgelopen twee weken:

Week 3

trainingsweek3

1) Het begon al met de eerste training van de week. Dat werd er weer eentje na m’n werk, en dit keer pas na het avondeten. Dat betekende dat ik pas rond kwart voor tien buiten stond en met een héél klein beetje tegenzin begon. Nou, het werd daarna een beetje véél tegenzin, want het ging helemaaaal niet lekker. Ik was misselijk en moe. 3,5 km heeft dat geduurd, maar daarna leek er een knop om te gaan: de laatste 2,5 km waren echt gewoon FIJN. Wat was ik blij dat ik niet na 4 km had opgegeven!

2) De intervaltraining van de week… ik moest er toch echt aan geloven: 7 x 4 minuten met 2 minuten joggen tussendoor. Eitje, toch? Nou, helaas niet hoor! Maar ik heb het gedaan en het ging helemaal niet slecht! Heb mezelf echt wel moeten pushen af en toe, maar da’s volgens mij alleen maar goed! Ik push mezelf in ieder geval nooit té ver ;-)

3) Dit was de spannendste training van de week! Ik ging mijn langste en verste afstand tot dan (nu nog) toe lopen: 80 minuten. Ik er ehhhm, vrij weinig zin in op de dag zelf. S. moest me bijna de deur uit schoppen, haha. Met een paar korte wandelpauzes tussendoor (waarvan 2 noodgedwongen: loslopende hond, en later brandweerwagen op de weg om omgevallen bomen op te ruimen) liep ik toch echt 1 uur en 20 minuten. Woohoo, grenzen verleggen: CHECK.

Week 4

Naamloos-1

1) De eerste van de 2 trainingen die ik in week 4 deed. Vol goede moed ging ik naar buiten voor een intervaltraining van 10 x 2 minuten. Sowieso vind ik intervals al zwaar, maar dit keer leek het nog zwaarder (want toch was ik nog wat moe) en voelde ik ineens iets in mijn onderbeen. Mijn scheen… nee toch?! Dat mag niet! Het was maar een klein beetje, maar ik ben hier heel voorzichtig mee. Ik wil niet nog een keer een scheenblessure! De intervaltraining heb ik dus niet afgemaakt. In totaal liep ik 4 km.

2) Zondag duurloopdag… maar niet heus. Niet deze keer! Ik ging zonder plan een rondje lopen. Geen idee hoe lang, hoe snel, waarheen. Gewoon gaan, om te kijken hoe het zou voelen. Het begon lekker, ik ging ook op een lekkere snelheid! Maar na 2 km voelde ik toch weer iets in mijn schenen, dus remde ik wat af. Mentaal zat ik er toen ook niet meer lekker in (ik baaaalde), en dan ga ik veel makkelijker pauzeren, ook al is het niet per sé nodig. Dus met een paar pauzes redde ik het nog tot 3,35 km en daarmee was het klaar. Weer tijd voor rust… en nu hopelijk woensdag of donderdag weer lékker hardlopen!

xoxo2

«
»

3 reacties op “Mijn eerste halve marathon: trainingsweek 3 & 4”

  1. Bente schreef:

    Wat irritant dat je schenen weer opspelen. Hopelijk zet het niet door en kan je gewoon lekker blijven doortrainen! :)

  2. Linda schreef:

    Waah goed bezig, bijna 13km! En dat het af en toe niet helemaal lekker gaat hoort erbij denk ik, nu is er weer een nieuwe week!

  3. […] marathon op mijn planning; ik schreef over mijn eerste 4 trainingsweken al een verslag (hier & hier). Volgens mij zijn week 5 en 6 inmiddels ook al voorbij, maar ik ben de tel een beetje kwijt. Ik […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Hi there!

Ik ben Alyssa; hobbyfotograaf, blogger, eindredacteur pur sang, (vegan) food lover en altijd naar muziek aan het luisteren. Welkom op mijn blog, een verzameling van alles waar ik van hou.
© Alyssaa.nl 2006-2021

Contact

E-mail me via contact@alyssaa.nl, of check mijn Instagram @alyssavn.

Follow

Disclaimer

All images and content on this website are created by me, unless otherwise stated. Using without my permission is not allowed.

Privacy Policy